Spis dig sund, slank og stærk

Indholdsfortegnelse

Det vigtigste for dig, når du vil være sund, slank og stærk, er din kost. De fleste af os ved, at sundhed er vigtigt for os mennesker, og at der er mange måder, man kan forbedre sit helbred på. Den ene og den mest oplagte, er kosten. Det er hér, du får størst, hurtigst og nemmest succes. Du kan sagtens træne, og du kan sagtens gøre begge dele, men det er helt klart kosten, du bør starte med. Og det er her, du nemmest og hurtigst kan se resultater. 

Ønsker du at tabe dig, bør du reducere dit indtag af kalorier. Du skal indtage færre, end du forbrænder. Gør du det, vil du opnå en effekt og et vægttab. Det lyder nemt, men hvis man ikke er inde i den verden, eller hvis du har andre vaner, kan det være svært. Du kan med fordel downloade en kalorietæller, som du kan bruge en priode, for at få en idé om, hvor meget forskellige fødevarer indeholder af kalorier. Nogle ting giver selvsagt sig selv, men man kan også blive overrasket over, hvor meget noget frugt og nødder, kan indeholde. Du kan med fordel bytte dine mellemmåltider ud med frugt og grønt. Grøntsager er sunde og mætter længe, men hold alligevel lidt igen med frugten, da der er frugtsukker og flere kalorier i, end der er i grønt. Derfor bør du spise mere grønt, end du spiser frugt. 

Hvorfor skal jeg være sund? 

Udover at du med garanti får det bedre med dig selv, måske får mere energi og overskud, så er der nogle helt klare ting der taler for, at du bør ændre din kost til det sundere. 

1. Reduceret kræftrisiko
Diæter rig på frugt og grøntsager kan hjælpe med at beskytte mod nogle typer kræft. Undersøgelser viser, at en diæt, der er rig på frugter reducerer risikoen for kræft i den øvre mave-tarmkanal. Det viste sig også, at en diæt rig på grøntsager, frugter og fiber sænkede risikoen for tyktarmskræft, og at en diæt rig på fiber reducerede risikoen for leverkræft, så det er helt klart værd at have med. 

2. Diabetes
Gennem en sund diæt kan man hjælpe med at styre blodsukkerniveau, holde blodtryk og kolesterol inden for målområdet og forhindre eller forsinke komplikationer af diabetes. 

3. Hjertesygdomme
Kost kan være med til at bekæmpe hjertesundhed og slagtilfælde. Der er nogle beviser for, at E-vitamin kan forhindre blodpropper, hvilket kan føre til hjerteanfald.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *