Sådan holder du en sund julefrokost

Julen kan være en hård tid, hvis man er på kur eller prøver at passe på sin figur. Julen byder på mange fristelser. Hvis du skal til julemiddage eller julefrokoster, findes der sundere alternativer, som du kan søge til – selv til julefrokost ud af huset. Derfor vil vi komme med nogle tips til, hvordan du bedst muligt klarer dig igennem den hårde juletid.

Sørg for at spise regelmæssigt

Spis ikke mindre på dagen før du skal til julemiddag eller en julefrokost, blot for at få plads til at spise meget senere. Spis i stedet regelmæssige, små måltider hele dagen. Dette forhindrer dig i at blive for sulten og overspise ved arrangementet. Tværtimod kan det være en god idé, at spise en nærende snack eller et mellemmåltid inden du går hjemmefra. Således kan du nemmere modstå de lækre, men usunde fristelser, og det vil forhindre dig i at spise for meget af de forkerte fødevarer.

Få en lille tallerken og start simpelt

 Forskning viser, at vi har tendens til at fylde vores tallerkener, uanset hvilken størrelse de er. Så spørg værten efter en lille tallerken, så du ikke kommer til at fylde for meget på din tallerken. Sørg også for at fylde tallerken med grøntsager, frugt, salater og magert kød. Det er selvfølgelig også okay at smage på de andre lækre retter, men sørg for at minimere indtaget af de usunde fødevarer, og mætte dig på de mere sunde alternativer. 

Tag det med ro

Tag dig gerne god tid til at spise din mad, så du kan nå at føle, om du er mæt. Dette kan du gøre ved at lægge din gaffel hver gang du har taget en bid af din mad. Det kan også være en god idé at starte ud med at drikke et glas vand samt et glas vand efter du er færdig med at spise. Vent så gerne 10 minutter, når du har tømt din tallerken. Dette giver din hjerne den tid, som den har brug for, for at fortælle din mave om du stadig er sulten. 

Begræns alkohol

Forsøg at holde dig væk fra alkohol, men start i stedet festen med en ikke-alkoholisk drink med lavt kalorieindhold, såsom mousserende vand eller en sukkerfri sodavand. Dette vil hjælpe med at slukke din tørst. Hvis du gerne vil have alkohol i løbet af aftenen, kan du veksle mellem alkoholholdige drikkevarer med ikke-alkoholiske drikkevarer, så du begrænser indtaget på den måde.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *