5 fødevarer, som holder dig sund

Alt for ofte er tilsyneladende sunde snacks hemmeligt fyldt med sukker, mættede fedtstoffer og kulhydrater. Derfor håndplukker vi de mest sunde fødevarer, der er lækre og utroligt nemme at lave mad med. Når alt kommer til alt er regel nummer et for at holde sig til en smart måltidsplan ikke at kede sig, og at indtage fødevarer som løfter dig fremfor at få dig ned med nakken. Derfor vil vi komme med 5 gode bud på nogle sunde fødevarer, som du med god samvittighed kan spise samt inspiration til nye retter, du kan inkluderer i din sunde livsstil.

Havregryn

Havregryn holder dit kolesterol i skak og god ro og orden, og hjælper samtidigt med at bekæmpe hjertesygdomme og holder dig mæt i lang tid, takket være dets høje mængde af fiber. Du kan evt. forsøge dig med at drysse havregryn med lidt olivenolie eller parmasan. Det kan også gøres med kanel eller æble for en lidt sødere variant. 

Avocado

Du kan få næsten 20 procent af din daglige dosis fiber gennem en halv servering avocado plus kolesterolsænkende fedtstoffer. Prøv evt. at halver en avocado, dyp den i sojasovs og frisk limesaft og drys med ristede sesamfrø eller prøv med en avocado toast.

Valnødder

Valnødder er en fast kilde til omega 3 fedtsyrer, som er de fedtstoffer, der sænker det dårlige kolesterol for dig. For en sund snack på farten kan du prøve at pakke en håndfuld valnødder med nogle tørrede figner og et par anisfrø, som er nogle ingredienser, der fungerer godt sammen. Du kan også prøve med en majssalat med feta og valnødder.

Se også: Kondomer til par

Æg

Æggehvider er en god kilde til protein med minimale kalorier i og nul fedt og kolesterol. Æggeblommer har derimod et lidt dårligt ry, men derfor skal du ikke holde dig helt fra dem, da de er en god kilde til B12 og Vitamin A og er særligt gode for gravide. Du kan evt. prøve at lave en sandwich med fuldkornsbrød, hårdkogte æg, tomat, oliven, ansjoser, rødløg med et drys af olivenolie. Ellers kan du forsøge dig med en steak med æg og tomat til.

Edamamebønner

Disse små bønner har mere fiber pr. potion end du kan få fra de fleste morgenmadprodrukter eller fra en protein, såsom kalkun. Prøv derfor at koge edemamebønner med hvidløg, olivenolie og frisk citronjuice for en hummus lignende blanding. Du kan også prøve kylling teriyaki kødboller med edamame.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *