3 sunde fødevarer, som du bør spise mere af

Indholdsfortegnelse

Mange mennesker tror, ​​at kernen i en sund kost er udelukkelsen af ​​de usunde fødevarer. En god diæt bør dog også omfatte et øget indtag af de mere nærende og sunde fødevarer. Her vil vi komme med 3 bud på sunde fødevarer, som du måske ikke spiser særligt meget af i dag, men nok bør spise mere af, hvis du ønsker at leve et sundere liv og en sundere hverdag.

Nødder

Nødder er også en god proteinkilde, der er fyldt med fibre, sunde fedtsyrer og vitaminer og mineraler. Nødder er også fyldt med kalorier, så derfor skal det spises med måde. Du skal dog være opmærksom på, at disse kalorier hovedsageligt kommer fra et højt niveau af enkeltumættede fedtstoffer, hvilket faktisk er ekstremt godt for dig. At spise mad rig på disse former fedtstoffer kan hjælpe dig med at sænke et dårligt kolesterol og reducere risikoen for hjertesygdomme og hjerteanfald. Du skal dog helst holde dig fra jordnødder og mere se efter nødder som paranødder, cashewnødder, valnødder, pekannødder og pistacienødder.

Fisk

Fedtet fisk, som laks, makrel, sardiner og ørred, er kendt for deres sundhedsmæssige fordele. Ligesom med nødder, er det dog vigtigt at spise disse former for fisk med måde. Den ideelle mængde af fedtet fisk er mellem to og fire portioner om ugen. Ikke kun er fisk en god kilde til vitaminer og mineraler, men de er også rige på omega 3 fedtsyrer. Disse super sunde, umættede fedtsyrer har mange sundhedsmæssige fordele, og har da også været forbundet med en nedsat risiko for hjertesygdomme, hjerneskade, slagtilfælde, demens og prostatacancer. Forskning tyder også på, at omega 3 fedtsyrer kan være til gavn for at styrke dine øjne.

Rødbeder

Rødbeder er faktisk stærkt undervurderet men er sågar en af ​​de nyeste grøntsager, der er hyldes indenfor sundhed. Undersøgelser har antydet, at det at drikke rødbedsaft kan forbedre udholdenhed under træning, sænke kolesterolet og blodtrykket, øge sundheden af dit hjerte og leverfunktionen, reducere risikoen for demens samt bekæmpe kræft. Denne ellers så alsidige grøntsag er også en god kilde til mange vitaminer og mineraler, herunder vitamin C, hvilket er vigtigt for vækst og reparation af væv. Det giver også folat, hvilket er godt til gravide, da det hjælper med at reducere risikoen for fosterskader hos ufødte babyer.

Hvis du ønsker yderligere forslag til, hvordan du kan forbedre din sundhed, anbefaler vi også massage. Du kan bl.a. prøve Massage Hobro.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *